Διατροφή και όραση

0

Η υγεία των ματιών επηρεάζεται άμεσα από τις διατροφικές συνήθειες. Δεν είναι τυχαίο ότι από παιδιά μεγαλώνουμε με την παρότρυνση να τρώμε ψάρια και καρότα για να έχουμε καλή όραση. Η βιταμίνη, που ωφελεί περισσότερο τα μάτια, είναι η βιταμίνη Α, γνωστή και ως βιταμίνη της όρασης.

Ο αμφιβληστροειδής αποτελείται από συγκεκριμένα κύτταρα υπό μορφή κωνίων και ραβδίων, τα οποία μετασχηματίζουν το φωτισμό σε νευρικά ερεθίσματα που ερμηνεύονται σε εικόνες από τον εγκέφαλο. Τα κωνία (που συμμετάσχουν στην όραση στο φως της ημέρας) και τα ραβδιά (νυχτερινή όραση) έχουν την ανάγκη της βιταμίνης Α για να λειτουργήσουν.

Η βιταμίνη Α είναι επομένως ουσιαστική για την όραση κατά την διάρκεια της ημέρας και της νύχτας, για μια καλή προσαρμογή του ματιού στο σκοτάδι, αλλά επίσης για μια καλή άρδευση του ματιού και για την αποφυγή της οφθαλμικής ξηρασίας.

Στη διατροφή μας τη βιταμίνη Α τη λαμβάνουμε από το ψάρι, τα ιχθυέλαια, το συκώτι, το γάλα, τον κρόκο αβγού, τα σκουροπράσινα φυλλώδη λαχανικά (σπανάκι, μπρόκολο), τα φρούτα και τα λαχανικά με έντονα χρώματα λόγω των καροτενοειδών (π.χ. βερίκοκο, ροδάκινα, μάνγκο, εσπεριδοειδή, καθώς και χρωματιστές πιπεριές, καρότο, γλυκοπατάτα).

Η βιταμίνη C είναι άλλο ένα αντιοξειδωτικό που βοηθά στην καταπολέμηση των ελευθέρων ριζών, που είναι υπεύθυνες για τη γήρανση των κυττάρων. Η βιταμίνη C προστατεύει τον κερατοειδή χιτώνα και το φακό του οφθαλμού από την οξείδωση και ίσως συμβάλει και στην πρόληψη του καταρράκτη. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο ψευδάργυρος και η βιταμίνη Ε είναι επίσης ισχυρά αντιοξειδωτικά ευεργετικά στα οπτικά κύτταρά.

Τα εσπεριδοειδή είναι ιδιαίτερα πλούσια σε βιταμίνη C, όπως το ακτινίδιο. Αλλά και τα λαχανικά με πράσινα φύλλα καθώς και τα λάχανα προσφέρουν επίσης επαρκή ποσότητα βιταμίνης C.

Σημαντικό λόγο έχουν και τα Ωμέγα 3, για τη διατήρηση της υγείας του αμφιβληστροειδή χιτώνα. Αυτά τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, γνωστά ειδικά για τα οφέλη τους στο καρδιαγγειακό σύστημα, είναι από τα βασικά συστατικά των κυτταρικών μεμβρανών και των νευρικών κυττάρων, με τα οποία είναι πλούσιος ο αμφιβληστροειδής χιτώνας. Συμβάλλουν στην καλή ενυδάτωση του ματιού και στην πρόληψη της ξηροφθαλμίας. 

Η σωστή διατροφή αποτελεί σημαντικό παράγοντα για έναν υγιή οργανισμό και τη σωστή λειτουργία των διαφόρων οργάνων και συστημάτων.

Μοιραστείτε το :